kleurrijke groenten

Tips voor een gevarieerd dieet

In deze hectische wereld is het knap lastig om een gebalanceerd en gezond dieet te realiseren. Maar het is wel een belangrijk doel, want een gevarieerd dieet is van groot belang voor het functioneren van je lichaam. Uiteraard speelt het ook zijn rol in het reduceren van je gewicht.
Wat kunnen we doen om niet telkens voor de snelle hap te kiezen, die vol zit met koolhydraten en in fabrieken bewerkte ingrediënten? Hier zijn een paar tips.

Volg het regenboog-dieet

Het klinkt misschien een tikje bizar, maar als je maaltijden eet met zoveel mogelijk verschillende kleuren, dan krijg je bijna automatisch de juiste variatie aan voedingsstoffen binnen. Voedsel met een diepe kleur bevatten in regel meer fytovoedingsstoffen en die beschermen ons tegen virussen en bacteriën. Een maaltijd met rode pepers, gele mais en ruim voldoende groenten zoals spinazie en courgette is niet alleen aanlokkelijk, maar supergezond bovendien!

Vervang vlees door vis

De menselijke soort is ergens in zijn evolutie vlees gaan eten. Tegenwoordig zijn we zo verslingerd aan meet, dat het idee is ontstaan dat een maaltijd simpelweg niet zonder vlees kan. Dat is natuurlijk onzin. Daarom raden we je aan om af en toe vlees te vervangen door vis of om geheel vegetarische maaltijden te bereiden. Je kan bijvoorbeeld af en toe een week aanwijzen voor zulke alternatieven. Je verbreedt daarmee je voedselpalet en leert nieuwe recepten kennen. Als je twijfelt over de samenstelling van een menu, maak dan gebruik van deze voedselpiramide, zodat je zeker weet dat je geen belangrijke voedselgroepen overslaat.

Probeer eens wat nieuws

Onze drukke moderne levens brengen ons in de verleiding om voor de makkelijkste optie te kiezen. Dat komt neer op junkfood of de gebruikelijke, traditionele maaltijden. Terwijl het juist zoveel voordelen oplevert om af en toe wat nieuws te proberen! Bijvoorbeeld recent zo populair geworden superfoods als gojibessen, of door gebruik te maken van een bezorgdienst als Deliveroo om kennis te maken met verrassende, wereldwijde smaken. Op die manieren verbreden we ons dieet en houden we voedsel en eten plezierig.

Begin bij de basis

Op internet barst het van de voedselhypes en trendy diëten. Hoe avontuurlijk je ook wil en gaat eten, vergeet niet om altijd bij de basis te beginnen. Neem dagelijks vijf porties fruit en groenten, drink voldoende en probeer zo weinig mogelijk vet, suiker en zout te consumeren. Als dat structureel lukt, kan je best af en toe jezelf via een bezorgdienst belonen voor je goede gedrag. We wensen je succes met het bereiken van een rijk en gevarieerd dieet.


 

Dieet: minder of speciaal

Onder normale omstandigheden blijft een normaal mens gezond en op gewicht met normaal eten. Maar ja, wat is normaal?

Helaas zijn er veel mensen met een ziekte, of een gebrek, of die om andere reden afwijkend zijn van de norm. Voor zulke mensen zijn er talloze speciale diëten.

Minder, meer of speciaal

Een dieet kan verschillende dingen betekenen:

Minder caloriën (voor wie wil afvallen bijvoorbeeld).

Speciaal: sommige stoffen mogen niet in het eten zitten (iemand met een allergie, of suikerziekte).

Meer: bepaalde stoffen moeten juist extra worden toegevoegd (zwanger of zogend, herstellend van ziekte, of topsport bedrijvend).

Simpel of niet

Met diëten is het supersimpel, maar tegelijk heel moeilijk.

Makkelijk, omdat het hierom gaat: eet wat minder, of juist wat meer van dit of dat, punt uit, klaar.

Moeilijk, omdat het kennelijk toch vaak niet lukt om je aan een dieet te houden. Het vergt wilskracht en doorzettingsvermogen, en die twee dingen heeft niet iedereen, terwijl ze nergens te koop zijn.

(Advertentie)

Dat gebrek aan wilskracht is erg fijn voor de zeer uitgebreide 'diëten-industrie'. Die heeft nu de mogelijkheid om 'gegarandeerd succes' of een 'wetenschappelijke methode' aan te bieden. Inderdaad blijken mensen daar soms baat bij te hebben. Maar het kost wel wat.

De goedkoopste en eenvoudigste methode om af te vallen blijft toch: minder eten, meer bewegen. Het is ook de meest effectieve methode.

Meer info

• Op de Dieetpagina is bijna alles te vinden over diëten.
• Het Voedingscentrum meldt het nodige.
• Last van een allergie? Kijk op de Allergiepagina.
• Iets te zwaar? Kijk bij onze pagina 'Maak je niet dik'.
• Last van kwaaltje zus of zo? Misschien is een oplossing te vinden bij spijsvertering.info.
• Voor sporters is er speciaal de Sportvoedingspagina.
• Een hulpmiddel om zelf uitgebalanceerde voeding samen te stellen is een voedingswaardetabel handig, ook te vinden bij Watziterin.
• Zin in afvallen? Bemoedigende woorden op Vocking Blog.

Zelf aan de slag met recepten? We hebben nog een paar tips.

'Afvallen? Eet wat je wilt'

Gewoon alles eten wat je lekker vindt. Maar wél ervoor zorgen dat je daar extra van geniet.
Dat is een manier van afvallen die diëtiste Annette Aarts aanbeveelt. Eigenlijk is zij geen diëtiste; zij is niet bezig met pondjes of caloriën, ook niet met vetten, suikers en proteïnen, en zelfs niet met recepten of maaltijden.

Annette Aarts is bezig met ménsen, en met wat hen bezighoudt. Dag doet zij al een paar jaar. Maar begin januari 2012, dus kort na 'de feestdagen' stond in NRC-Handelsblad een mooi artikel over haar. Nog te lezen of downloaden als pdf.

Of bezoek haar website, AndersEigen.

dieetpiramide

Eetprobleem omdat...

Wie een eetprobleem heeft, is lang niet altijd geholpen met pillen, poeders of protocollen. Ook een dieet wil niet altijd (blijvend) helpen.

Vaak is het eetprobleem niet het echte probleem is. Een eetprobleem is vaak een reactie op ... ja, op wat precies? Wie dat weet, heeft meestal ook het antwoord naar de oplossing van het eetprobleem.
Even goed doordenken voordat je iets wel of niet doet, heet ook wel 'mindfull'.
Een aardige site om te raadplegen is wegmetdeweegschaal.

 

 

'Dieet helpt niet'

Een dieet helpt niet om af te vallen, vindt arts en publicist Ivan Wolffers. Ja, wel kortstondig, maar niet blijvend.

Om blijvend van te veel kilo's af te komen, moet je je levensstijl veranderen. Dat is helemaal niet zo moeilijk, en je mag best lekkere dingen blijven eten. Lees op HoeDoe een superkorte samenvatting van de aanbevelingen van Wolffers.

Echt nuttige tips (en goede moed) zijn ook te vinden bij Angele Bakker of bij Rita Zelenberg.

Méér weten
over voeding?

Op zoek naar meer eerlijke info over voeding? Bezoek dan ook eens AllesOverVoeding.nl. Dat is 'een verbeterde versie van deVoedingswijzer'.

 


Actueel       Eten&drinken       Boodschappen       Keukenkast       Plantaardig       Dierlijk       Import