Gezond eten moet je dóen

Gezondheid is een groot goed. Bijna iedereen in Nederland krijgt dat bij zijn geboorte mee. Wie goed eet, voldoende beweegt en zich niet voortdurend in de stress werkt, kan die gezondheid lang behouden.

We weten allemaal vrij goed wat óngezond is. Maar wat 'gezond' is, is lastig te omschrijven. In zeven vragen en antwoorden proberen we tot de kern te komen.

1 - Gezond eten, bestaat dat?
2 - Hoe doe je dat, gezond eten?
3 - Wat is gezond eten?
4 - Wat is ongezond?
5 - Wat is het aller ongezondst?
6 - Hoeveel is gezond?
7 - Hoe kun je weten wat gezond is?

1. Gezond eten, bestaat dat?

Ja, tenminste als we 'eten' zien als werkwoord, en niet als zelfstandig naamwoord. Want een portie eten, van wat dan ook, kan bijna niet ongezond zijn, uitgezonderd dingen als oud bakvet of bedorven voedsel.
Kortom: 'gezond eten' is niet iets dat te koop is, 'gezond eten' is iets dat je moet dóen.

2. Hoe doe je dat, gezond eten?

Eet niet te veel, maar wel gevarieerd, dus van alles wat. Van groente en fruit mag je altijd zoveel eten als je wilt - dat is nog lekker ook.
Wordt je te zwaar, eet dan minder, of beweeg meer.

3. Wat is gezond eten?

• Groente en fruit zijn eigenlijk altijd pure gezondheid.
Behalve natuurlijk als ze met te veel gif zijn bespoten.
• Volkoren brood en andere graanproducten (niet te veel boter en jam erop doen natuurlijk).
• Yoghurt, karnemelk en andere gefermenteerde zuivelproducten.
• Vette vis. Ja echt, visolie is gezond, en gaat zelfs een te hoog cholesterolgehalte tegen.
• Geniet van je eten. Ga er bewust mee om, maar doe er niet 'moeilijk' over.

4. Wat is ongezond?

Ongezond is:
• te veel eten (en te weinig bewegen)
• vrij veel vet of zout of zoetigheid
• te weinig eten
• te eenzijdig eten, dus te vaak hetzelfde
• je te veel zorgen maken over wat je eet

5. Wat is het aller ongezondst?

• bedorven of verschroeid eten
• te veel, te vet, te zout

6. Hoe veel is gezond?

Je lichaam vertelt het je: eet als je honger hebt, maar wordt niet te zwaar.
Een paar tips:
• zoveel je wilt: groente en fuit, water, vruchtensap zonder suiker, volkoren brood
• geen probleem: melk en yoghurt, vis, pasta (macaroni, spagetti)
• niet teveel: vlees, vet, zoetigheid, koffie, toetjes, frisdrank, chips
• liever niet: gebraden en gefrituurde dingen, veel alcohol

7. Hoe kun je weten wat gezond is?

Alles wat we eten, is terug te brengen tot 3 hoofdzaken en 3 belangrijke bijzaken plus wat troep.
De hoofdzaken zijn: eiwit, koolhydraten, vet.
De onmisbare bijzaken: water, zout, vitaminen en spore-elementen.
De troep bestaat uit onverteerbare deeltjes, zandkorreltjes, zwartgeblakerde korstjes en harde vezels; die vezels zijn ook nuttig, want als je die niet eet kun je moeilijk poepen.
Meer over het nut van al deze genoemde stoffen staat bij Voedingsstoffen.

Top-3

Een top-3 van gezonde voeding is snel gemaakt:
1. Fruit
2. Groente
3. Eko

Behoefte aan meer concrete suggesties? Kijk bijvoorbeeld bij deze Top-10 Gezonde voeding.
Helaas, de simpele regels van hierboven gelden niet altijd voor iedereen. Omdat mensen nu eenmaal verschillen. Dat wordt goed uitgelegd op Homeopathienetwerk.

genietpoppetjes

Voor een appel en een lach

Gezondheid is een groot goed. Het is veel waard. Hoeveel? Dat is niet in geld uit te drukken. Maar het op peil houden van een goede gezondheid hoeft niet duur te zijn.

'An apple a day keeps the doctor away', luidt een buitenlands gezegde. Het scheelt inderdaad om elke dag fruit te te eten. Nog goedkoper is het om ervoor te zorgen dat je elke dag ten minste even kunt lachen. Ook dat is heel gezond.
Goedkope praat? Ja – maar geen onzin. Net zoals de aanbeveling 'neem eens de trap in plaats van de lift', of 'neem de fiets in plaats van auto of bus'. Heel goedkoop allemaal, en heel gezond.

 

Een 'gezondheidspil' ?

Eén samengestelde pil tegen en voor van alles - bestaat dat?
Ja, zo'n pil bestaat. Althans, in gedachten.

Onder wetenschappers is een discussie gaande over het nut van zo'n 'poly-pil' met stofjes tegen teveel cholesterol, hoge bloeddruk, hartaanvallen en beroertes. Iedereen boven de 55 jaar zou die pil moeten slikken. Dat zou echt de gezondheid bevorderen, en is helemaal niet zo duur.

De geleerden zien ook de bezwaren wel, namelijk dat het onzin is om iedereen maar een pil te geven, ook als je niks mankeert. Beter is, vinden ze ook zelf, goed eten. Zij spreken dan ook wel van de poly-maaltijd, bestaande uit: groente en fruit, knoflook, vis, wijn, bittere chocola en amandelen.
Lekkerrr!
Een toelichting in Voedingsmagazine.

Méér weten
over voeding?

Op zoek naar meer eerlijke info over voeding? Bezoek dan ook eens AllesOverVoeding.nl. Dat is 'een verbeterde versie van deVoedingswijzer'.

 


Actueel       Eten&drinken       Boodschappen       Keukenkast       Plantaardig       Dierlijk       Import