Koolhydraten

Koolhydraten zijn een van de drie basisbestanddelen van alle voedsel; de andere twee zijn eiwitten en vetten. Koolhydraten leveren vooral energie.

Biochemisch gezien bestaan koolhydraten uit de elementen koolstof en waterstof (hydraten). Dat zijn ook de basisonderdelen van benzine-achtige stoffen, en ook die zitten vol energie.

Suiker is een vrij pure vorm van een koolhydraat, die via de maag snel in het bloed wordt opgenomen. Wie suiker of andere zoetigheid eet, krijgt daarom supersnel wat extra energie.

Pasta

Meelproducten zoals pasta (spagetti, macaroni) zijn iets 'tragere' koolhydraten. De ingenomen energie komt in de looop van enkele uren vrij. Dat is ideaal voor duursporters; wielrenners in de Tour de France eten bordenvol pasta.

Wie veel koolhyraten (meel en zoetwaren) eet, maar weinig beweegt, krijgt teveel energie binnen. Dat slaat het lichaam op als vet.

Koolhydraten eten we niet alleen voor de energie. Ons lichaam breekt de moleculen af, en gebruikt de brokstukken als bouwstoffen. De bouwstoffen zijn er voor de groei, maar ook voor onderhoud van organen en weefsels.

Meel

Koolhydraten zijn bijna altijd afkomstig van planten. Het gaat dan vooral om suiker (van biet of riet, of van vruchten) en om meel, gewonnen uit aardappel, mais of graan. Voor planten is meel een reserve energievoorraad.

Meel, van tarwe, mais of aardappel, zit in zeer veel voedingsmiddelen verwerkt. Bijna alle soorten snoep bevatten meel, maar ook suiker. Meel werkt als bindmiddel. Maismeel wordt ook veel in verwerkte vorm (als iso-glucose) gebruikt als zoetmiddel in frisdrank.

Vragen

• Kan het zijn dat ik teveel koolhydraten eet?
Dat kan heel best. De verleidingen met zoete koek, snoep, chocola, toetjes en andere zoetigheden is groot, de hele dag door. Wie daarmee doorgaat, en niet veel sport of hard werkt, wordt zeker te dik.

• Kan ik te weinig koolhyraten eten?
Dat kan, maar dan moet je erg je best doen. En wat is 'te weinig'? Wie niet afvalt, eet niet te weinig. Wie wel afvalt (en dat niet wil) moet van alles wat meer eten: koolhydraat, vet, eiwit en vitaminen. Kortstondig te weinig koolhydraten eten komt vaak voor, vooral na hevige inspanning: je krijgt dan een 'hongerklap' en voelt je moe. Even iets zoets eten, en het is snel over.

glucoseEen molecule glucose, bestaande uit koolstof (C), zuurstof (O) en waterstof (H).

Low-carb

Eén van de bekende diëten is 'low-carb', ofwel heel weinig koolhydraten (carbohydrates) eten.
Werkt dat?
Ja, dat werk wel, zoals heel veel diëten wel werken. Maar een flinke tijd geen suikers, geen meel of pasta eten, valt niet mee.
Ook hier geldt: wil je afvallen, eet dan gewoon minder van álles, en beweeg meer. Dat is beter lang (een leven lang) vol te houden.

 

Méér weten
over voeding?

Op zoek naar meer eerlijke info over voeding? Bezoek dan ook eens AllesOverVoeding.nl. Dat is 'een verbeterde versie van deVoedingswijzer'.

 


Actueel       Eten&drinken       Boodschappen       Keukenkast       Plantaardig       Dierlijk       Import