Merk biedt zekerheid

Een bakker, slager of bierbrouwer kon vroeger vooral goed verdienen door prima producten te maken. De grootste voedingsbedrijven ter wereld kunnen nu vooral goed verdienen door hun merknaam ergens op te plakken – het produceren laten ze dan over aan een ander.

Merkproducten hebben iets dubbels. Aan de ene kant zijn ze vaak gewoon duur, duurder dan nodig is. Aan de andere kant is zo'n merk niet voor niets zo groot geworden – kennelijk willen veel mensen graag dat product kopen.

Je weet wat je koopt

Het geheim van een merkproduct is dat het doorgaans van een goede en constante kwaliteit is – je weet wat je koopt. Eigenlijk niet zo gek.

Maar zoiets geldt níet voor de beste voedingsmiddelen die er zijn: verse groenten en fruit. Die zijn wel goed, maar om 'natuurlijke' redenen niet heel constant van kwaliteit – en dat is eigenlijk weer verrassend leuk.

Supermarkt is ook merk

Supermarkts zijn 'slechts' de verkopers van producten. Vaak hebben ze ook hun eigen merkproducten, onder eigen huismerk. Maar het écht merk van bijvoorbeeld Albert Heijn is ... Albert Heijn.

En dat geldt net zo goed voor Dirk of Jumbo of Lidl. Vooral de kwalitatief betere supermarktketens willen met hun naamsbekendheid zeggen: 'consument, alles wat u bij ons koopt is goed, daar staan wij garant voor'.

Merk garandeert geen gezondheid

• Zijn merken betrouwbaar? Daar mag je gerust van uit gaan.
• Zijn merken daarom goed? Tja, waarom niet.
• Kun je dus het beste merkproducten kopen? Nou nee.

Want merkproducten zijn meestal merkbaar duurder, en niet echt beter. Dit laatste komt vooral omdat er vrijwel geen echt slechte producten te koop zijn. Bovendien zijn tegenwoordig 'huismerken' van de supermarkten bijna net zo goed als de A-merken.

Als je goed en verantwoord wilt eten, gaat het er niet om welke merken je koopt, maar wát je koopt en eet. Eet gevarieerd, niet teveel, wel veel vers.

Tip: Het enige 'merk' waaraan je het beste trouw kunt blijven, ben jezelf.
Respecteer je lijf, bederf je gezondheid niet.

sterk merk

Een sterk merk :-)

Merk toch hoe sterk

Een sterk merk is veel geld waard. Heel veel geld - er kunnen miljarden mee gemoeid zijn. In de top-100 meest waardevolle bedrijven van 2011 staat als hoogst genoteerde voedingsconcern McDonalds, met een waarde van 81 miljard dollar. Nog waardevoller zijn IBM, Google en vooral Apple - maar dit laatste heeft weer niks met fruit van doen.

 

Eén pot nat?

Supermarkten hebben meestal een huismerken. Die producten worden vaak gemaakt door merkfabrikanten die gewoon een andere verpakking gebruiken. Ook zijn er diverse 'merkloze' fabrieken die voor verschillende afnemers en merken produceren.

Zijn al die producten uit een-en-dezelfde fabriek dan één pot nat? Dat kan, maar het hoeft niet. Een product van een fantasiemerk kan dus precies hetzelfde zijn als een echt merkartikel. Het kan ook net een tikkie anders zijn. Niet slechter, maar vaak wel veel goedkoper.

Méér weten
over voeding?

Op zoek naar meer eerlijke info over voeding? Bezoek dan ook eens AllesOverVoeding.nl. Dat is 'een verbeterde versie van deVoedingswijzer'.

 


Actueel       Eten&drinken       Boodschappen       Keukenkast       Plantaardig       Dierlijk       Import