Pizza, chinees, kant-en-klaar

Zelf eten maken uit los gekochte onderdelen levert meestal een gezondere maaltijd op dan een kant-en-klare, en is bovendien goedkoper. Je kunt het zo lekker maken al je wilt. Maar niet iedereen kan dat goed, of heeft er zin in, of tijd voor.

En dus eten we soms een kant-en-klare maaltijd uit de supermarkt. Of, gezelliger maar duurder, gaan lekker eten in een restaurant. Of halen pizza of chinees.

Niet uitgebalanceerd

Is dat ongezond? Nee hoor.
Is het gezond? Ach, ligt eraan.

Een kant-en-klaar maaltijd is zelden 'een volwaardige maaltijd', zo blijkt meermalen uit onderzoek. Dat wil zeggen dat het om te beginnen vaak niet zo heel veel is, maar vooral zitten er weinig vitaminen in. En juist teveel vet en zout. De maaltijd is niet uitgebalanceerd. Een appeltje erbij, of wat rauwkost, of een boterham, maakt veel goed.

Wie zijn de grootverbruikers van kant-en-klaar maaltijden? Verrassend, zo bleek uit onderzoek. Het zijn niet de drukke dubbelverdieners of de makkelijke studenten, maar vooral de oudere mensen van 65+.

Veel verschil

Bij afhaalmaaltijden kunnen grote verschillen ontstaan tussen diverse bedrijven. Ruik en proef goed, en bedenk dat een erg goedkoop product zelden erg goed kan zijn. Veel 'chinezen' zijn lang niet meer zo vet, kruidig of zout als ze ooit waren.

Van de goedkoopste pizza hoef je niet veel te verwachten, maar de wat prijziger varianten bevatten vaak heel wat gezonde verse groenten. Op de verpakking van een diepviespizza staat vrij nauwkeuring wat er allemaal in de doos zit (maar soms jokken ze). Bij een haal- of brengproduct moet je vertrouwen op je eigen gezonde gevoel.

 

kant en klaar

'Gezond eten'
is niet te koop

Bij alle samengestelde gerechten, uit restaurant, doos of bakje, geldt dat 'gezond eten' niet iets is dat je kóopt, maar iets dat je dóet.

Gezond eten betekent: gevarieerd eten, niet teveel, en zeker niet te vet of te zout. Ook een hele vette pizza of een flinke portie chinees-zonder-groente hoeft geen probleem te zijn – als je de dagen daarvoor en daarna maar weer je porties groente, fruit en granen binnenkrijgt.

 

Méér weten
over voeding?

Op zoek naar meer eerlijke info over voeding? Bezoek dan ook eens AllesOverVoeding.nl. Dat is 'een verbeterde versie van deVoedingswijzer'.

 


Actueel       Eten&drinken       Boodschappen       Keukenkast       Plantaardig       Dierlijk       Import