Vitaminen en mineralen

Vitaminen hebben we nodig voor een goede gezondheid. Maar waarom precies?
Vitaminen zijn te vergelijken met de olie op de fietsketting, of het krijt op een biljartkeu. Het lukt amper zonder, en alles slijt snel. En dan doen we vitaminen nog tekort.

Te weinig

Veel mensen krijgen te weinig vitaminen binnen. Dat blijkt uit de Voedselconsumptiepeiling van 2011. Het gaat vooral om vitamine A, B1, C en E, en de mineralen magnesium, kalium en zink. En ouderen en allochtonen hebben al gauw een tekort aan vitamine D.

Opbouw en onderhoud

Vitaminen zijn stoffen die we in heel kleine hoeveelheden nodig hebben voor opbouw en onderhoud van het lichaam. Sommige vitaminen (C bijvoorbeeld) helpen bij het bestrijden van ziektekiemen. Andere zijn nodig voor de opbouw van ons lijf.

Vitaminen zijn vaak nodig om de processen in alle lichaamscellen goed te laten verlopen. Een gebrek aan deze stoffen kan leiden tot problemen. Een tekort aan vitamine A bijvoorbeeld leidt op den duur tot slecht zien. Maar overdaad schaadt. Te veel vitaminen kan ook problemen veroorzaken.

Mineralen

Voor mineralen geldt ongeveer hetzelfde als voor vitaminen. Alleen zijn mineralen eenvoudiger stoffen. Ze bestaan chemisch gezien uit uit slechts enkele stofjes en soms uit maar één enkele stof, of beter gezegd één element: ijzer bijvoorbeeld, of calcium, of selenium.

Vitaminen bestaan altijd uit een samenstel van meerdere chemische elementen, maar juist die combinatie heeft het lichaam nodig.

'Gewoon chemie'

Vitaminen en mineralen zijn dus gewoon chemische stoffen. Ze zijn daarom in een chemische fabriek te maken. Niet zo verwonderlijk, want ons hele lichaam is opgebouwd uit chemische stofjes. Pure bio-chemie dus. Er zit natuurlijk ook gevoel in dat lichaam, en spiritualiteit, maar daar gaat deze voedselsite niet over.

Het begrip 'spore-elementen' duidt op mineralen waarvan we slechts een spoortje, dus heel weinig, nodig hebben.

Veel multi-vitaminen slikken helpt niet

Standaard elke dag multi-vitaminen slikken verlaagt niet het risico op kanker, hart- en vaatziekten, herseninfarcten of -bloedingen. Dat leert onderzoek van elf jaar lang onder ruim 14.000 artsen (die zelf de pillen slikten).

Hoe veel of hoe weinig?

Hoe veel vitaminen hebben we nodig? En wanneer gebruiken we te veel? Daarover zijn de geleerden het helaas niet eens. Wikipedia biedt een lijst met de 'aanbevolen dagelijkse hoeveelheid' (ADI) van veel vitaminen.

• Een goed overzicht (over aard, nut en vóórkomen) van vitaminen is te vinden bij het Vitamine Informatie Bureau; hierin participeren wel vitamine-producenten.
• 'Natuurlijkerwijs' zet alle mineralen op een rij.
Food-Info zet wat vragen over vitaminen op een rij en geeft antwoord.
• Heel uitgebreid is het overzicht van het Voedingscentrum.
• De Belgische Hoge Gezondheidsraad heeft een dossier dat heel uitgebreid, maar goed te lezen is.
• Wie heel precies (per vitamine) wil weten in welke groente die te vinden zijn, kan kijken bij Plantaardig. • Omgekeerd (per groente): welke vitamines zitten daarin? - kijk bij Stinkdier.

paprika'sVitamine-C kampioenen

Vita... dinges

Het zeer goede imago van vitamines wordt vaak gebruikt in reclames. Zeg maar: misbruikt. Hoeveel merken drankjes, stofjes, pillen en ik weet al niet wat beginnen met 'Vita-'?

Laat je niet misleiden. Kijk altijd goed op de verpakking wat er precies in het product zit. En bedenk dat je met een normale portie fruit per dag ook de benodigde hoeveelheid vitaminen binnenkrijgt. Daarmee, en de nodige beweging, houd je je vitaliteit prima op peil.

 

 

Anti-oxidanten

Anti-oxidanten zijn stoffen die als het ware een soort roestvorming in het lichaam tegengaan. Niet echt roest natuurlijk, maar wel een stille vorm van afbraak.

Het nut van anti-oxidanten staat vaak ter discussie. Een studie wees uit dat 12 jaar lang om de dag 50 milligram beta-caroteen eten niet veel helpt. Maar na 18 jaar bleken de inmiddels oude slikkers aantoonbaar helderder van geest te zijn dan de niet-slikkers.

Vitamine per pil
werkt niet zo goed

Je kunt vitamines ook binnen krijgen door er pillen van te slikken.

Wie slecht eet (weinig groente en fruit) is waarschijnlijk beter af met die pillen - zo krijg je tenminste nog wát binnen.
Maar de vitamines die in groente en fruit zitten, worden beter opgenomen door het lichaam. In ieder geval werkt dat zo voor kool-soorten.

Méér weten
over voeding?

Op zoek naar meer eerlijke info over voeding? Bezoek dan ook eens AllesOverVoeding.nl. Dat is 'een verbeterde versie van deVoedingswijzer'.

 


Actueel       Eten&drinken       Boodschappen       Keukenkast       Plantaardig       Dierlijk       Import