Goede waar is duur

Is een A-merkproduct beter dan een huismerk? Nauwelijks. Zijn de levensmiddelen van Albert Heijn beter dan die van de Aldi? Soms wel. Maakt het dus voor de veiligheid en gezondheid niet uit bij welke super je je boodschappen haalt? Inderdaad.

De supermarkten verschillen niet zo veel in kwaliteit. Maar voor je gezondheid maakt het misschien wel iets uit waar je je boodschappen haalt: in een supermarkt of bij een biologische boer.

Een supermarkt verkoopt veel bewerkte producten, waar allerlei stofjes aan zijn toegevoegd. Of dat allemaal zo gezond is, is nog maar de vraag.

Wat je bij een biologische boer koopt, is niet alleen biologisch, maar ook onbewerkt: vers, rauw, puur. Er zijn aanwijzingen dat dit veel gezonder is. Maar zeker weten doen we het niet.

Boodschappen doen: funshoppen

Boodschappen doen kan een vorm van funshoppen zijn. Dat is wel leuk, maar houdt een risico is: je koopt al gauw dingen die vooral lekker zijn, en je verliest makkelijk uit het oog of het wel gezond is om dat allemaal naar binnen te proppen.

Supermarkt is dure vriend

Boodschappen doen we vooral bij de supermarkt. Tweederde van alle boodschappen komt daar vandaan. Supers hebben wat dubbels: enerzijds proberen ze consumenten zoveel mogelijk geld te laten uitgeven, anderzijds stellen zij, deels namens consumenten, eisen aan fabrikanten. Ze zijn eigenlijk een dure vriend.

Supermarkts dragen beslist bij aan de hoge kwaliteitsstandaard van producten, door kwaliteitseisen te stellen aan hun leveranciers. Die eisen kúnnen zijn ingegeven door wettelijke bepalingen. Maar ook speelt mee dat supermarkts geen gedonder willen met klagende klanten, en dus alleen gegarandeerd goede spullen willen inkopen.

Supermarkt als merk

Toch willen supermarkten consumenten niet vermoeien met allerlei kwaliteitssystemen en keurmerken. Want supermarkten vinden maar één keurmerk echt belangrijk: zichzelf.

Albert Heijn laat bijvoorbeeld voortdurend deze boodschap horen: 'Wat u bij ons koopt is goed; goed voor u en uw portemonnee, goed voor het milieu, goed voor de dieren en niet slecht voor arme mensen elders op de wereld'.
Toevallig laten de Jumbo-winkels net zo'n soort geluid horen, net als C-1000, Lidl en andere supermarkten.

Supermarktoorlog

Tijdens de 'supermarktoorlog' van 2004 vervingen supermarkten bij diverse producten de A-merken (van bijvoorbeeld Unilever) door hun eigen, iets goedkopere huismerk. Het marktaandeel van huismerkengroeit gestaag en is in 2011 circa 25%. In de ons omringende landen Duitsland, België en Engelend ligt dat flink hoger.

Als het gaat om marktmacht, zijn de supermarktketens misschien wel sterker dan de fabrikanten. De fabrikanten klaagden begin 2006 bij de 'kartelpolitie' NMa dat de supermarkts teveel worden beschermd, en dat de juridisch-economische regels veranderd moeten worden.

huismerk
Huismerken lijken soms frappant veel op A-merkproducten.

Onbekende fabrieken

De producten die onder huismerk ik de winkels liggen, komen vaak uit fabrieken die bijna niemand kent. Die onbekendheid willen de fabrieken vaak zo houden. Niet omdat ze matige kwaliteit zouden leveren, maar omdat ze geen behoefte hebben aan publiciteit – ze hebben meestal toch geen eigen merk.

We noemen toch enkele van die fabrieken: Refresco (maakt onder meer kinderlimonade Wicky, en levert aan Albert Heijn en Lidl), Sanders (maakt zepen voor supermarkts en Kruidvat, heeft ook eigen merken), De Drie Mollen, nu United Coffee geheten (koffiebrander), Farm Frites (levert aan supermarkts), Fano Food in (salades en sauzen), Struik Foods in Voorthuizen (soepen en sauzen), Intersnack (noten en zoutjes), Van de Moortele (margarines, vetten, bakkerijproducten).

 

Beetje biologisch

Biologische producten zijn natuurlijk pas écht goed voor de gezondheid én voor het milieu. Maar niet voor de portemonnee. Ze vinden nog steeds weinig aftrek; consumenten vinden biologische producten te duur en supermarkts bieden ze niet veel aan. Maar het marktaandeel groeit wel snel.

De supermarkts hebben wel samen met enkele belangenorganisaties voor milieu en Derde Wereld een convenant afgesloten meer 'verantwoorde producten' in de schappen te leggen en er promotie voor te maken.

De branchevereniging van supermarktorganisaties is het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel (CBL).

Méér weten
over voeding?

Op zoek naar meer eerlijke info over voeding? Bezoek dan ook eens AllesOverVoeding.nl. Dat is 'een verbeterde versie van deVoedingswijzer'.

 


Actueel       Eten&drinken       Boodschappen       Keukenkast       Plantaardig       Dierlijk       Import